Oldal kiválasztása

Marc Sabat tiszta hangolású kompozíciói

Tiszta hangolású hegedűdarabok Bachtól Morton Feldmanon át a jelenig.

1500 ft / elővételben 1200 ft

JAN 12.   19:00

Trafóklub

1094 Budapest, Liliom u. 41.

18:00 órától interaktív beavató foglalkozás a nyitókoncert műsorához kapcsolódóan.

Sara-Cubarsi Fernandez és Xenia Gogu duókoncertje

Közreműködik: Marc Sabat, Balázs Gergely, Tornyai Péter

Marc Sabat kanadai zeneszerző-hegedűművész a torontói egyetemen, New Yorkban a Julliard Schoolban és a montréali McGill University-n tanult. 1999 óta Berlinben él, ahol a művészeti egyetem (UDK Berlin) tanára. Szakmai munkásságának fókuszában a tiszta hangolás (just intonation) áll. Wolfgang von Schweinitz-cel közösen kitalált egy tiszta hangolás lejegyzésére alkalmas notációs rendszert (Extended Helmholtz-Ellis JI Pitch Notation). Saját műveinek kottáit midnenki számára elérhetővé és megoszthatóvá tette a Plainsound Music Edition weboldalán. Hegedűművészként számtalan lemeze jelent meg, amelyeken főként a kortárs amerikai zeneszerzők legnagyobbjainak műveit adja elő (James Tenney, Morton Feldman, Christian Wolff).

 

„Mivel jó pár éve intenzíven foglalkoztat a különféle hangolások történeti háttere és gyakorlati használata – különös tekintettel a tiszta hangolásokra vonatkozóan – Marc Sabat személye az első pillanattól fogva megkerülhetetlennek tűnt számomra. Munkásságával először egy kis berlini lemezkiadónál (Care Of Editions) megjelent albumon találkoztam, amelyen a Les Duresses címre hallgató hegedűre írt darabjai szerepelnek, és amelyen ő maga is hegedül Andrew McIntosh mellett. A hangok fizikai aspektusára lecsupaszított, mégis a velejéig érzékeny és érzelmes zene ez, ráadásul a tiszta hangolású összhangzatok rendkívül frissen hatnak és újra felébresztik az egyenletes temperáláson eltompult füleket. A Les Duresses mellett az estén elhangzanak Sabat Bach átiratai – ugyancsak tiszta hangolásban -, ami azért rendkívüli, mert Bach idejében már az úgy nevezett jól-hangolt temperálás, általánosan elterjedt alternatívája volt a  billentyűs hangszereken a reneszánsz óta általánosan használt középhangos temperálásnak, mely  és valahol a ma használt egyenletes temperálás és a tiszta hangolás közti lépés volt.

Szabó Bálint, az esemény kurátora

Műsor:

´Les Duresses´ – a book of music in Just Intonation (2004)

Intonation after Morton Feldman I

Intonation after Morton Feldman II

Two Commas

Duas Quintas

Sei Bach-Intonazioni per Violino Solo, IIa by Johann Sebastian Bach,

Intonation and 2nd voice composed by Marc Sabat (1720 / 2017)

Cucumber Serenades (2009)

Kapcsolódó program: 

2019. január 11. 10.00-13.00
Zeneakadémia XV. terem

Szakmai program Marc Sabattal zeneszerzőknek:

2019. január 10-től 14-ig Marc Sabat, kanadai hegedűművész, zeneszerző, az Universität der Künste Berlin tanára érkezik Budapestre az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál és a Zeneakadémia meghívására az Erasmus Mobility program keretében.

A felhangviszonyokra épülő hangközök és hangolások használata az egyik olyan különleges szakterület, melyet az előadóhoz hasonló mélységben kevesen ismernek, ezért is fontos alkalom a szakmai közönségnek szóló előadása, mely a temperált rendszer előtti hangolási kérdéseket is érinti. Akik tehát a régizene iránt érdeklődnek, azoknak különlegesen izgalmas lehet az előadás.

Az előadás a Zeneakadémia hallgatói számára nyitott és ingyenes, a részvételi szándékot Horváth Balázs tanár úrnál lehet jelezni a horibali[kukac]gmail.com e-mail címen.