Oldal kiválasztása

THReNSeMBLe

Kortárs, Klasszikus, Kortárs-Klasszikus

JAN 6.   19:00

Zeneakadémia – Solti terem

Mikortól tekintünk egy zeneszerzőt klasszikusnak, és mikor válhat egy kortárs szerző klasszikussá? Talán akkor, ha a szerző a koncertélet, a zenei köztudat, az oktatás részévé válik. Vagyis, amit csinál, a zenei kánon része, elemezhető, értelmezhető, kontextusba helyezhető, életműve befolyásolja a zeneszerzés további gondolkodását.

E témát szeretnénk körüljárni azzal a koncerttel, melyen 20. századi „klasszikus”, „kortárs klasszikus” és kortárs szerzőktől játszik darabokat a THReNSeMBLe. Az 1996-ban elhunyt Gérard Griseyt nyugodtan tekinthetjük a kortárs zene klasszikusának. Nem csak a Messiaen utáni francia zeneszerző-generáció kiemelkedő alkotója és tanáregyénisége volt, de máig meghatározza a zenéről, hangzásról való gondolkodást. Váratlan és korai halála miatt „kései” műve a Vortex temporum, melyre ikonikus kompozícióként tekintenek a mai zeneszerzők. A Grisey halála táján született fiatal zeneszerző, Laczkó Bálint néhány hónappal ezelőtt mutatta be zeneakadémiai diplomadarabját, a Párhuzamokat, mely apparátusában szinte megegyezik Grisey darabjával. Laczkó műve reprezentálja a jelent e programban, míg Dargay Marcell darabja a ’80-as évek alternatív popzenéjét gondolja újra.

A „klasszikusok” némileg új köntösben, kamaraegyüttesre hangszerelt verzióban szólalnak meg a koncerten.A koncertet workshop előzi meg, melyen az előadók interaktív módon bevonják a közönséget is az elhangzó darabok rejtelmeibe.

“A Vortex Temporum előadásának szükségessége már az első fesztivál létrehozásakor felmerült bennünk. Az 1995-ben született zenemű szerzője egyike a XX. századi európai zene kiemelkedő alkotóinak, egyik utolsó alkotása pedig valódi klasszikus a szó számos értelmében. Zenei figurái, mozgásai, formálása, tételeinek karakter- és tempóbeli szembeállítása mind az európai klasszikus zene világa felé sodorják, miközben hallatlanul modern és friss hangzású mű máig is. Miután már a tavalyi fesztivál zárásakor eldöntöttük, hogy a Vortex Temporum 2018-ban a nyitókoncerten megszólal, nem volt nehéz felépíteni hozzá az est műsorát, de a teljes fesztivál képét is meghatározta. Szeretnénk megmutatni, miként is reagálnak egymásra a kortárs alkotók legújabb munkái valamint a klasszikusok, illetve a klasszikus művek kortársaink kezében. Így került a nyitókoncert műsorába négy fiatal szerző munkája, akik közül Tornyai Péter egy százéves mű, Ravel egyik legihletettebb darabját dolgozta át, Dargay Marcell a ’80-as évek magyar és angol popzenéjéből (Európa Kiadó, Sziámi, New Order) merítve komponált zenét. Horváth Bálint (az UMZF 2017 különdíjasa) ősbemutatója a maga finoman harmonikus stílusával kacsintgat visszafelé az időben, míg Laczkó Bálint műve még egy adag lendületet és forgást pakol Grisey darabja mellé.”

Horváth Balázs

Műsor

Ravel–Tornyai Péter: Lúdanyó meséi (átirat kamaraegyüttesre)

Laczkó Bálint: Párhuzamok

Horváth Bálint: DEAC No.3, 4

Dargay Marcell: VIEW WITHOUT A ROOM – Szoba kilátások nélkül

Grisey: Vortex temporum 1-2. tétel

Közreműködik:
Rajk Judit, Annus Réka – ének
Horváth Bálint – zongora
Réman Zsófia – fuvola
THReNSeMBLe, vez.: Horváth Balázs