Oldal kiválasztása

ÚZS + BBS

A program ingyenes, regisztráció szükséges az ah@atlatszohang.hu e-mailcímen.
Tárgy: ÚZS + BBS

JAN 7.   18:00

SzFE Vetítőterem

1088 Budapest, Szentkirályi utca 32.

A filmek a Balázs Béla Stúdióban készültek, zeneszerzőik az Új Zenei Stúdió tagjai voltak:

 
Dukay Barnabás, Eötvös Péter, Jeney Zoltán, Sáry László,Vidovszky László.

Műsorterv 

I.

Kalah (Maurer Dóra – Jeney Zoltán) 1980, 10´

72 kővel ketten játszhatják a régi arab kalah nevű játékot, amelynek lépéseire készült e hang- és színanimáció. (MNFA)
Kalah: régi arab matematikai játék, ketten játsszák, 72 kővel. Ez a film egy döntetlenül végződött játsz­ma lépéseinek lejegyzése: minden kőnek egy hang és egy szín felel meg. (BBS Katalógus 1961-91)

Aréna (Tóth János – Eötvös Péter) 1970, 22′

A békés egymás mellett élést hirdeti a sportrendezvényre összegyűlt, majd a mérkőzés után egyedekre felbomló embertömeg bemutatása.(MNFA)
A kifejlődő filmi líra kompozíciós elveinek megfelelően a ma főszereplője a “Iírai én”, a filmalkotó maga. Az alkotás látványvilága, asszociációs rendje az alkotó vizualitásba emelt belső monológja. A megfogalmazott alapélmény az idő, a fejlődés és a civilizációs haladás, valamint a látszatdinamika, a tömeghisztériával felérő “aréna-látványosság” időtlen változatlansága, makacs állandósága közötti konfliktus.(BBS Katalógus 1961-91)

Egy különc úr naplója (Háy Ágnes – Vidovszky László) 1972, 14´

A tónus nélküli, kontrasztos technikával megrajzolt figura egy kisember, akit az uniformizáltság, az elidegenedés réme apró furfangokra, trükkökre ösztökél – hite szerint – a menekvés egyetlen, groteszk lehetőségeként.(BBS Katalógus 1961-91)

—-

II.
Aldrin (Bódy Gábor – Vidovszky László) 1976, 5´

Függőlegesen kettéosztott képmező egyik felében a szereplő énekesnő végig egyhangon, érthetetlen szöveggel énekel. A másik képmezőn az énekkel azonos, egyenletes ritmusban érthetetlen szavak, betűk villannak fel. (MNFA)
A kommunikációs nyelv három alapvető összetevőjének – szöveg, kép, hang – egyidejű filmi ábrázolására tesz kísérletet a film; az egyes elemek megszokott közlési módjától eltérő formában. (BBS Katalógus 1961-91)

Gyurma – Színház – Hamburg (Háy Ágnes – Dukay Barnabás, Sáry László), 1985, 18´

A rendező három animációs munkája – egy gyurma és két tárgymozgatás – összefüzve új összefüggéseket tár fel. (MNFA)

Round (Jeney Zoltán) 1975, 11´

Disszonáns zene három hangszerre. A 12 hangra komponált mű hangjainak 12 különböző nagyságú sáv felel meg, melyekben különböző szögben megjelenik a háttérkép, a Baross téri metróállomás kör alakú tere, egy örökké tartó emberáradat jövés-menésének disszonáns ritmusával. (MNFA)
A 12 részre osztott képmező sávjait a dodekafon zenei kompozíció megfeleltetett hangjai nyitják, illetve csukják, és így a három hangszeres mű egy-egy hangjára mindig csak az adott sávon keresztül engedi láttatni az élő háttérképet – amely ily módon sohasem látszik egészen, de a film végére a nézőben mégis összeáll a teljes kép. (BBS Katalógus 1961-91)

Prometheus (Gábor Pál – Eötvös Péter) 1962, 7´

Az emberi értelemnek a természet feletti hatalma, és az emberi lélek bonyolultsága.(MNFA)
A két párhuzamos filmetűd azt példázza, hogy amíg az emberi értelem már birtokba vette a természet erőit, addig az emberi kapcsolatok megismeréséhez mindössze gyufányi fénnyel közelítünk.(BBS Katalógus 1961-91)

web: bbsarchiv.hu