THReNSeMBLe

Kortárs, Klasszikus, Kortárs-Klasszikus

JAN 6.   19:00

Zeneakadémia – Solti terem

1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8.

Jegyár 1200 Ft

please scroll down for English

Mikortól tekintünk egy zeneszerzőt klasszikusnak, és mikor válhat egy kortárs szerző klasszikussá? Talán akkor, ha a szerző a koncertélet, a zenei köztudat, az oktatás részévé válik. Vagyis, amit csinál, a zenei kánon része, elemezhető, értelmezhető, kontextusba helyezhető, életműve befolyásolja a zeneszerzés további gondolkodását.

E témát szeretnénk körüljárni azzal a koncerttel, melyen 20. századi „klasszikus”, „kortárs klasszikus” és kortárs szerzőktől játszik darabokat a THReNSeMBLe. Az 1996-ban elhunyt Gérard Griseyt nyugodtan tekinthetjük a kortárs zene klasszikusának. Nem csak a Messiaen utáni francia zeneszerző-generáció kiemelkedő alkotója és tanáregyénisége volt, de máig meghatározza a zenéről, hangzásról való gondolkodást. Váratlan és korai halála miatt „kései” műve a Vortex temporum, melyre ikonikus kompozícióként tekintenek a mai zeneszerzők. A Grisey halála táján született fiatal zeneszerző, Laczkó Bálint néhány hónappal ezelőtt mutatta be zeneakadémiai diplomadarabját, a Párhuzamokat, mely apparátusában szinte megegyezik Grisey darabjával. Laczkó műve reprezentálja a jelent e programban, míg Dargay Marcell darabja a ’80-as évek alternatív popzenéjét gondolja újra.

A „klasszikusok” némileg új köntösben, kamaraegyüttesre hangszerelt verzióban szólalnak meg a koncerten.A koncertet workshop előzi meg, melyen az előadók interaktív módon bevonják a közönséget is az elhangzó darabok rejtelmeibe.

Műsor/Program:

Ravel–Tornyai Péter: Lúdanyó meséi (átirat kamaraegyüttesre) / Ma mère l’Oye (transcription for chamber ensemble)

Laczkó Bálint: Párhuzamok /  Parallels

Horváth Bálint: DEAC No.3, 4 

Dargay Marcell: VIEW WITHOUT A ROOM – Szoba kilátások nélkül

Grisey: Vortex temporum 1-2. tétel/ Vortex temporum – 1st and 2nd movement

“A Vortex Temporum előadásának szükségessége már az első fesztivál létrehozásakor felmerült bennünk. Az 1995-ben született zenemű szerzője egyike a XX. századi európai zene kiemelkedő alkotóinak, egyik utolsó alkotása pedig valódi klasszikus a szó számos értelmében. Zenei figurái, mozgásai, formálása, tételeinek karakter- és tempóbeli szembeállítása mind az európai klasszikus zene világa felé sodorják, miközben hallatlanul modern és friss hangzású mű máig is. Miután már a tavalyi fesztivál zárásakor eldöntöttük, hogy a Vortex Temporum 2018-ban a nyitókoncerten megszólal, nem volt nehéz felépíteni hozzá az est műsorát, de a teljes fesztivál képét is meghatározta. Szeretnénk megmutatni, miként is reagálnak egymásra a kortárs alkotók legújabb munkái valamint a klasszikusok, illetve a klasszikus művek kortársaink kezében. Így került a nyitókoncert műsorába négy fiatal szerző munkája, akik közül Tornyai Péter egy százéves mű, Ravel egyik legihletettebb darabját dolgozta át, Dargay Marcell a ’80-as évek magyar és angol popzenéjéből (Európa Kiadó, Sziámi, New Order) merítve komponált zenét. Horváth Bálint (az UMZF 2017 különdíjasa) ősbemutatója a maga finoman harmonikus stílusával kacsintgat visszafelé az időben, míg Laczkó Bálint műve még egy adag lendületet és forgást pakol Grisey darabja mellé.”

Horváth Balázs

Közreműködik:
Rajk Judit, Annus Réka – ének
Horváth Bálint – zongora
Réman Zsófia – fuvola
THReNSeMBLe, vez.: Horváth Balázs

http://thrensemble.com/

en.

We had already recognized the need for a performance of Vortex Temporum when we first organized the festival five years ago. Gérard Grisey is among the most outstanding composers of the 20th Century, and this late piece (1995) is a real classic in several senses of the word. The multifaceted musical figures, drive, dramaturgy, the contrasted characters of its movements make it appear as a classical creation, while it sounds absolutely fresh even today.

At the close of the festival last year we decided to perform this piece at the opening concert of Transparent Sound Festival 2018. The question was, how to build a program around this piece that would somehow determine the image of the whole festival. We wanted to show how the work of different contemporary composers and the classics react to each other, and how the classics change in contemporary hands. So we present the work of four young Hungarian composers along with Grisey. Péter Tornyai reworked one of Ravel’s most inspired pieces from a century ago, Marcell Dargay delved into Hungarian and English alternative pop music of the 80s (Európa Kiadó, Sziámi, New Order). The finely harmonic style of Bálint Horváth, our Festival’s special-prize winner at the New Hungarian Music Forum 2017, carries allusions to earlier times, while Bálint Laczkó’s spirited piece adds even more pace to Grisey’s ”vortex”.

Balázs Horvath

Performers:
Judit Rajk, Réka Annus – voice
Bálint Horváth – piano
Zsófia Réman – fluets
THReNSeMBLe, cond. by Balázs Horváth

http://thrensemble.com/

Január/January

5·6·7·8·9·10·11·12·13·14·15·16·17·18·19·20·21·22

Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál

© 2017 Átlátszó Hang Fesztivál