koncert
Zeneakadémia - Solti Terem
1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 8.
2900 Ft

Zafraan Ensemble: jouer, sounare, tocar

Nyitókoncert

A hangszeres zenélést különböző nyelveken, különböző igékkel írják le. Franciául a „jouer d’un instrument” a játékosságra helyezi a hangsúlyt, a meglepetésre rezonál, egy alternatív világ jön létre, az előadó átmenetileg megállapodik egy alternatív rendszerben a többi játékossal, mely megfelel a rendszer saját logikájának. Ez valami csak rövid ideig létezik, de mindig fejlődik, továbbél. Az olasz „suonare uno strumento” a hangzást, mint összetevőt hangsúlyozza: egy tárgy életre kel, megvan a maga karaktere, mi csak serkenteni tudjuk. A hangszer vibrálni kezd, és megtölt minket a hangjával. A spanyol kifejezés a zenélésre a „Tocar un instrumento”. Itt az érintésről van szó, és emellett érzésről, közelségről is. Valami tapintással keletkezik, mintha agyaggal dolgoznánk. (Németül a „Ton” szó egyszerre jelenthet zenei hangot és agyagot is). A „zeneélés” kifejezésnek ez a háromoldalúsága adja a 2024-es Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál különleges nyitókoncertjének alapját. Minden kompozíció kreatívan foglalkozik a játékos találékonyság, a hangzás és a fizikai folyamatok összjátékával.

Az est zárásaként felkértük a berlini magyar zeneszerzőt, Bajnok Ádámot, hogy írjon egy új darabot. A cím a Sztrugackij testvérek Piknik az árokparton c. kisregényére utal, amin a Tarkovszkij-féle STALKER is alapul. A szerzőt a disztópia zenei bemutatása, illetve a filmben is felbukkanó izgalmas világ, a benne lévő (többnyire borzalmasan veszélyes) anomáliák (pl. lidérckocsonya, tüzes pihe, szúnyogpilis) leírása mozgatta meg, melyekhez hasonlatos komplex, volatilis, folyton változásban lévő, hibridizált hangi képződményeket komponált. A műben elektronikus hangokat is hallhatunk, lehetőséget teremtve a hagyományos koncertélmény kiegészítésére.

A németországi Zafraan Ensemble zenéje a társadalom és a mai valóságunk minden oldalára reflektál. A többi művészeti ággal kombinálva a Zafraan a környezetünket figyeli, kutatja és dolgozza fel: az embereket, az eseményeket, az természetet és technológiát, napjaink normalitásait és abszurditásait.

 
Műsor:
1) Iñigo Giner Miranda (*1980) : „Een Beetje Licht” for violin, cello and bass clarinet
2) Claire-Melanie Sinnhuber (*1973) : „Tracasseries” for flute, clarinet, piano, violin and cello
3) Elena Mendoza (*1973) : „Die Macht der Gewohnheit” for violin solo
4) Francesco Filidei (*1973) : „Esercizio di pazzia II” for four performers
5) Fausto Romitelli (1963-2004) : „Domeniche alla periferia dell’impero” for clarinet, flute, violin and cello
6) Clemens Hund-Göschel (*1983): „Thinking within strict limits” for piano, cello, percussion and two assistants
7) Ádám Bajnok (*1992): „Пикник (Piknik)” (premiere) for flute, clarinet, violin, cello and electronics

 

 

A koncert előtt, 18:00-18:45 között Horváth Balázs zeneszerző, a fesztivál alapító kurátora beavató beszélgetést tart, amely a koncertre szóló jeggyel látogatható.

 

Az esemény a Goethe Intézet és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg.

 

     

Műsor

  • Iñigo Giner Miranda: Een beetje licht (1980)
  • Claire-Mélanie Sinnhuber: Tracasseries (1973)
  • Elena Mendoza: Die Macht der Gewohnheit (1973)
  • Francesco Filidei: Esercizio di pazzia II (1973)
  • Romitelli: Domeniche alla periferia dell’impero (1963/2004)
  • Clemens Hund-Göschel: Thinking within strict limits (1983)
  • Bajnok Ádám: Пикник (Piknik) (1992) Ősbemutató

Kurátor

  • Horváth Balázs

Előadók

  • Zafraan Ensemble
    • Clemens Hund-Göschel - zongora
    • Emmanuelle Bernard - hegedű
    • Miguel Pérez-Iñesta - klarinét
    • Martin Smith - cselló
    • Liam Mallett - fuvola

Galéria

Fotó: Valuska Gábor

 

program